برندسازی شخصی، برگ برنده مهم این روزهای دنیای فناوری
۱۴۰۱/۰۴/۱۶ تاریخ انتشار

برندسازی شخصی چیست؟

برند شخصی رویکردی است که به نحوه ظاهر‌شدن یک فرد در شبکه‌های اجتماعی و جلب توجه نگاه‌ها اشاره دارد. برند شخصی در حقیقت برآیندی از توانایی‌های شما در حوزه تخصصی و کاری شما است. در حالی که برندهای شخصی خود زیرشاخه‌های مختلفی دارند، اما یک‌سری اصول در همه آن‌ها مشترک است؛ اصولی که برای تقویت برند شخصی مورد توجه قرار می‌گیرند. 

برندسازی شخصی، برگ برنده مهم این روزهای دنیای فناوری

زمانی‌‌که تصمیم می‌گیرید به‌عنوان یک کارآفرین به دنیای کسب‌وکار وارد شوید، در حقیقت به‌دنبال آن هستید تا برند شخصی خود را از ایده به واقعیتی تبدیل کنید که مردم آن‌را مشاهده کرده و از خدمات آن استفاده کنند. متاسفانه برخی کارآفرینان از این نکته غافل می‌شوند که برندینگ شخصی نقش مهمی در این زمینه دارد. به‌عنوان یک کارآفرین می‌توانید بر مبنای استراتژی «برند شخصی» کار خود را آغاز کرده و بر مبنای استراتژی «خودراه‌اندازی» آن‌را بسط داده و گسترش دهید. این رویکرد از آن جهت حائز اهمیت است که اگر به‌شکل درستی پیاده‌سازی شود به شما اجازه می‌دهد بدون آن‌که به وام گرفتن یا فروش سهام شرکت به سرمایه‌گذاران نیازی داشته باشید در کار خود موفق شوید. جاناتان لانگ مشاور کسب‌وکار و بنیان‌گذار Market Domination Media می‌گوید: «تا به این لحظه 100 درصد مالکیت و سهام کسب‌وکارهایی که راه‌اندازی کرده‌ام در اختیار خودم قرار دارند. اگر در زمینه راه‌اندازی کسب‌وکار خود به‌شکل درستی گام برداریم، به‌شکل سیستماتیک و طبیعی این قدرت را به‌دست خواهیم آورد تا توانایی‌های فردی خود را به‌شکل درستی نشان داده و بر مبنای شفافیت و مهارت‌های فنی مشتریانی را برای کسب‌وکار خود جذب کنیم». اما بر مبنای چه استراتژی‌ها و راهکارهایی می‌توانیم برند شخصی خود را تقویت کنیم، به‌گونه‌ای که مشتری جذب کنیم؟ راهکارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که در این یادداشت به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. یکی از بهترین راهکارها در این زمینه راه‌اندازی خبرنامه هفتگی یا ایمیلی است. خبرنامه هفتگی بیش از آن‌چه تصور می‌کنید تاثیرگذار و مفید است. جاناتان لانگ می‌گوید: «چند سال است که به‌طور منظم برای مخاطبان خود خبرنامه هفتگی ارسال می‌کنم. اما این خبرنامه را با آدرس ایمیل شرکتم ارسال می‌کنم تا ضمن ارائه اطلاعات، فرآیند بازاریابی آنلاین را انجام داده باشم. پس از مدتی به این نتیجه‌گیری کلی رسیدم که یک سایت شخصی راه‌اندازی کنم که همانند یک هاب اطلاعاتی برای همه برندها و پروژه‌هایی که تا با امروز به‌سرانجام رسانده‌ام عمل کند. با توجه به این‌که خبرنامه هفتگی مرتبط با برند شخصی من است به‌خوبی می‌توانم در مورد توانایی‌ها و کارهایی که تا به امروز انجام داده‌ام در قالب خبرنامه صحبت کنم.» دیپ پاتل بنیان‌گذار Owlmetrics می‌گوید: «اگر به مقالات منتشرشده در سایت‌ها نگاهی داشته باشیم مشاهده می‌کنید که هنوز هم ساخت فهرست ایمیلی مطالب اهمیت زیادی دارد. به‌دلیل این‌که بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از تاثیرگذارترین تکنیک‌های بازاریابی است، اما اگر بتوانید فهرست ایمیلی را به‌جای شرکت بر مبنای برند شخصی خود راه‌اندازی کنید و خبرنامه هفتگی را بر مبنای آن برای مخاطبان خود ارسال کنید تاثیرگذارتر خواهد بود.

برندسازی شخصی، برگ برنده مهم این روزهای دنیای فناوری

از طریق این فهرست قادر خواهید بود برای کسب‌وکاری که در آینده ممکن است راه‌اندازی کنید، به‌شیوه مطلوبی بازاریابی کنید. این دقیقا همان استراتژی‌ای است که من بر مبنای آن موفق شدم استارت‌آپ جدید خود را به مردم معرفی کنم. این راهکار به من اجازه می‌دهد هر هفته مطالب خودم را برای مخاطبانم ارسال کرده و به این شکل در معرض دید آن‌ها قرار گیرم. رویکردی که به من اجازه داده است نگاه مخاطبان را به‌سمت محتوای خودم جلب کرده و به این شکل برند شخصی‌ام را تقویت کنم.» یکی دیگر از راهکارهای موفق در این زمینه که امکان استفاده از آن برای کاربران ایرانی وجود دارد لینکدین است. این شبکه‌ اجتماعی تا به امروز توانسته است به هزاران کارآفرین کمک کند در کار خود موفق شوند. بازدهی مثبت این شبکه اجتماعی به‌ویژه در ماه‌های منتهی به پایان سال کاملا محسوس است. برای آن‌که بتوانید به بهترین شکل از لینکدین استفاده کنید باید بتوانید محتوایی بلند و مهم‌تر از آن باکیفیت در این شبکه اجتماعی قرار دهید تا این محتوا کمک کند بر تعداد فالورهای خود بیافزایید. پس از جذب مخاطبان در ادامه می‌توانید آن‌ها را به دیگر شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و سایت‌ها سوق داده و از آن‌ها مشتریان وفادار به‌وجود آورید. راه‌اندازی یک سایت مستقل یکی دیگر از روش‌های موثر در بهبود برندسازی شخصی است. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که امروزه به‌دلیل کثرت سایت‌هایی که روی اینترنت به زبان‌های مختلف وجود دارد، راه‌اندازی یک سایت شخصی ریسکی است که ممکن است با موفقیت همراه نباشد؛ به‌طوری که این احتمال وجود دارد که سایت شخصی به برند شخصی کمک چندانی نکند، اما این‌گونه نیست. بن لارسی، بنیان‌گذار SotrKit می‌گوید: «اگر نگاه شما تنها به بازاریابی از طریق شرکتی که راه‌اندازی کرده‌اید معطوف باشد، در این حالت ساخت برند شخصی برای شما به کاری سخت تبدیل خواهد شد. ایجاد وبلاگ درباره استارت‌آپ یا معرفی پروفایلی که شرکت در شبکه‌های اجتماعی دارد به سود کسب‌وکار شما خواهد بود، اما اگر مصصم هستید تا برند شخصی خود را ایجاد کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که برند تجاری و شخصی را از یک‌دیگر تفکیک کنید. شما می‌توانید یک سایت ساده با صفحه درباره ما یا حتا یک وبلاگ داشته باشید. اما باید به‌شکل مستمر وبلاگ‌نویسی کرده و در ادامه محتوایی را که می‌نویسید در پروفایل خودتان در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارید. ایده‌آل‌ترین روش این است که از نام و نام خانوادگی خود همراه با پسوند دات‌کام برای ثبت سایت استفاده کنید.» همان‌گونه که مشاهده کردید، تنها با تمرکز بر این سه نکته ساده، این شانس را پیدا می‌کنید تا برند شخصی خود را به ساده‌ترین شکل تقویت کنید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg